TrAgLor - Turkish Agricultural Learning Objects Repository

Object Details

Olive and Olive Oil Production and Marketing in East Mediterranean Region and the Possibilities to Improve Olive Sector in the Region

Identifier : Catalog : URI
Entry : http://traglor.cu.edu.tr/objects/objectFile/2lElSqN9-292013-22.pdf


Title : English Olive and Olive Oil Production and Marketing in East Mediterranean Region and the Possibilities to Improve Olive Sector in the Region
Turkish Doğu Akdeniz Bölgesi’nde Zeytin ve Zeytinyağı Üretimi, Pazarlaması ve Bölgede Zeytinciliği Geliştirme Olanakları
German Olivenöl und Olivenöl-Produktion und Marketing in Östliches Mittelmeer-Region und die Möglichkeiten zur Verbesserung der Olive-Branche in der Region


Language : Turkish Turkish



Descriptions : Turkish Doğu Akdeniz Bölgesi’nde hızla artan zeytin dikim alanları sonucunda gelecekte zeytin, zeytinyağı ve sofralık zeytin ürünlerinde önemli üretim artışlarının ortaya çıkması beklenmektedir. Gelecekteki üretim potansiyelinin en iyi şekilde değerlendirilmesi ancak mevcut sorunların çözümü ve geleceğe yönelik önlemlerin bugünden alınması ile mümkün olacaktır. Bu çalışmada, Doğu Akdeniz Bölgesi’nde zeytincilik sektörü bir bütün halinde incelenerek, sektör ürünlerinin üretim ve pazarlama aşamalarındaki mevcut sorunları saptanmış ve geleceğe yönelik öneriler geliştirilmiştir. Araştırmanın ana materyalini, Hatay, Mersin, Osmaniye ve Adana illerindeki zeytin, zeytinyağı ve sofralık zeytin üreticileri ve bu ürünlerin pazarlamasında faaliyet gösteren aracılar ile yapılan anketler sonucunda elde edilen birincil veriler oluşturmaktadır. Çalışma sonucunda, zeytin, zeytinyağı ve sofralık zeytin üretiminde ve pazarlama organizasyonunda etkinliği azaltıcı bazı aksaklıkların olduğu belirlenmiştir. Önümüzdeki yıllarda artması beklenen üretimin pazarda etkin olarak değerlendirilmesi için, zeytin üretim tekniğinin iyileştirilmesi, pazarlama organizasyonundaki aksaklıkların giderilmesi, hedef pazarların belirlenerek pazarlama stratejilerinin oluşturulması ve markalaşma çalışmalarına hız verilmesi gerekmektedir.
English As a result of the rapidly increasing olive plantation areas in East Mediterranean Region, important increases are expected in olive, olive oil and table oil products. The best evaluation of the future production potential is only possible through the solution of the current problems and taking the future precautions at the present time. In this study, all aspects of oil production sector are investigated and current problems in the production and marketing stages are determined and thus necessary recommendations are developed. The main material of the study consists of the primary data obtained through questionnaires with olive, olive oil and table oil producers and intermediary dealers in the marketing of these products in Hatay, Mersin, Osmaniye and Adana provinces. In conclusion, some deficiencies are determined in the study, which decrease the efficiency in production and marketing organizations of olive, olive oil and table oil products. In order to effectively evaluate the production expected to increase in the forthcoming years, olive production technique should be improved, deficiencies in the marketing organization should be eliminated, marketing strategies should be developed by determining target markets and branding efforts should be increased.
German Durch die rasant steigenden Olivenbaum Plantage-Gebiete in Ost-Mittelmeer-Region sind wichtige erhöht in Olive, Olivenöl und Tabelle Erdölprodukte gerechnet. Die beste Bewertung des zukünftigen Produktionspotenzials ist nur durch die Lösung der aktuellen Probleme und die künftigen Vorsichtsmaßnahmen zum jetzigen Zeitpunkt möglich. In dieser Studie alle Aspekte der Öl produzierenden Gewerbes werden untersucht und aktuelle Probleme in der Produktion und Vermarktung von Phasen werden ermittelt, und so werden die erforderliche Empfehlungen entwickelt. Das Hauptmaterial der Studie besteht aus der Primärdaten durch Fragebögen mit Oliven, Olivenöl und Ölproduzenten und zwischengeschaltete Händler bei der Vermarktung dieser Produkte in Hatay, Adana, Mersin und Osmaniye Provinzen gewonnen. Abschließend einige Mängel wird in der Studie die verringern der Effizienz in der Produktion und marketing-Organisationen der Oliven, Olivenöl und Öl-Produkte. Um die Produktion, die voraussichtlich in den kommenden Jahren, Olive-Produktionstechnik erhöhen effektiv beurteilen sollte verbessert werden, Mängel in der Marketingorganisation sollten beseitigt werden, marketing-Strategien entwickelt werden sollte, durch die Bestimmung der Zielmärkte und branding Anstrengungen sollte erhöht werden.


Keywords : Turkish Zeytin
English Olive
German Oliven
Turkish Zeytinyağı
English Olive Oil
German Olivenöl
Turkish Sofralık Zeytin
English Table Olive
German Tabelle Olive
Turkish Pazarlama Organizasyonu
English Marketing Organization
German Marketingorganisation
Turkish Doğu Akdeniz Bölgesi.
English East Mediterranean Region
German östliches Mittelmeer Region


Coverage : World


Structure : Atomic


Aggregation Level : Level 2


Version : Turkish TEPGE YAYIN NO: 206


Status : Final


Contribute : Role : Author
Date : 2012-07-01
name : Arzu Seçer
e-mail :
organization : Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, 01330 Adana, Turkey
name : Faruk Emeksiz
e-mail :
organization : Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, 01330 Adana, Turkey


Role : Publisher
Date : 2012-07-01
name :
e-mail :
organization : Tarımsal Ekonomi Ve Politika Geliştirme Enstitüsü - Tepge




Identifier : Catalog : URI
Entry : http://traglor.cu.edu.tr/common/object_xml.aspx?id=1458


Contribute : Role : Undefined
Date : 2013-09-02
name :
e-mail :
organization :


Metadata Schema : TrAgLor LOM AP


Language : Turkish Turkish
Format : Text


Requirements : Operating System: Multios
Min ver :
Max ver :
Browser: Any
Min ver :
Max ver :


Installation Remarks :


Other Platform Requirements :


Duration : Year : 0 Month : 0 Day : 0 Hour : 0 Minutes : 0


Size : 2704925 bytes


Location : http://traglor.cu.edu.tr/objects/objectFile/2lElSqN9-292013-22.pdf


Interactivity Type : Expositive


Learning Resource Type : Thesis


Interactivity Level : Low


Semantic Density : High


Intended End User Role : Learner


Context : University Second Cycle


Typical Age Range : English 18U


Difficulty Level : Difficult


Duration : Year : 0 Month : 0 Day : 0 Hour : 0 Minutes : 0


Description :


Cost : No


Copyright and Other Restrictions : Yes


Description : This resource is licensed under the license ( Copyright ).. All rights reserved, please contact the author.


Kind : HasVersion


Resource : Catalog : ISBN
Entry : 978-605-4672-05-9
Catalog : URI
Entry : http://www.tepge.gov.tr/upload/attachments/206.pdf


Description : Turkish TEPGE YAYIN NO: 206


Entity : name : Traglor Administration
e-mail :
organization : TrAgLor


Date : 2013-09-02


Description : Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi ABD’nda yürütülmüş “Doktora Tezi” dir


Purpose : Discipline


Source : English AGRICOLA


Entry : Distribution and Marketing of Agricultural Products


Description :


Keywords : English agricultural marketing
Turkish tarımsal pazarlama
English olive and olive products
Turkish zeytin ve zeytin ürünleri