TrAgLor - Turkish Agricultural Learning Objects Repository

Object Details

A Research On Determining Of The Effects Of The Tire Types And Their Different Arrangements On Tractor Traction Performance

Identifier : Catalog : URI
Entry : http://traglor.cu.edu.tr/objects/objectFile/ZWqKyxYv-492013-34.pdf


Title : Turkish Değişik Lastik Ve Tekerlek Düzenlemelerinin Traktör Çeki Verimine Etkileri Üzerinde Bir Araştırma
English A Research On Determining Of The Effects Of The Tire Types And Their Different Arrangements On Tractor Traction Performance
German Eine Forschung über die Bestimmung der Auswirkungen der Reifen Typen und ihre verschiedenen Arrangements auf Traktor Traktion Performance


Language : Turkish Turkish



Descriptions : Turkish Bu çalışmada, iki farklı yapıda (diagonal ve radyal) lastik tekerlek ve farklı düzenlemelerinin (ek ağırlıklı-ek lastik tekerlekli), traktör verimi üzerindeki etkileri, deneysel yöntemlerle elde edilen veriler yardımıyla incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Denemeler, Buğday anızı ile örtülü farklı tekstürlerde (killi, Kumlu-tınlı) iki tarla ve beton zemin üzerinde yürütülmüştür. Tarla denemeleri, traktörün özgül yakıt tüketimi, genel verimi ve patinaj değerleri üzerinde etkili olacağı düşünülen 3 faktör (vites kademesi, lastik yapısı, lastik tekerlek düzenlemeleri) dikkate alınarak yürütülmüştür. Beton zemin denemelerinde ise, bu üç faktörün, sabit patinaj değerinde (%15), traktör özgül yakıt tüketimi, maksimum çeki kuvveti, maksimum çeki gücü ve traktör genel verimi üzerindeki etkileri incelenmiştir. Denemelerde çift çeker New Holland 80-66 traktörü kullanılmıştır. Traktör, tarla denemelerinde üç gövdeli döner kulaklı pulluk ile yüklenmiştir. Beton zemin üzerindeki denemelerde ise, traktörün yüklenmesinde, traktör çeki test aracı kullanılmıştır. Denemelerde ele alınan faktörlerin gerek ayrı gerekse oluşturdukları etkileşimlerle; traktör performansı üzerindeki etkilerinin istatistiksel olarak önemini ortaya koyan varyans analizi ve Duncan çoklu karşılaştırma testi, çalışmaların yürütüldüğü deneme alanları için ayrı ayrı yapılmış ve sonuçlar değerlendirilmiştir. Ayrıca, deneysel çalışmalarda en iyi sonucu veren radyal ve ek lastik tekerlek uygulamalarının sağladıkları avantajların oluşturdukları ek maliyetleri dengelemesinin bir ifadesi olan geri kazanım periyotları (başa baş noktası), farklı traktör yıllık kullanım süreleri için belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; en yüksek çalışma verimi, beton ve anızlı zeminler için, radyal lastik-ek lastik tekerlek-çalışmada seçilen en yüksek vites kademesi (yaklaşık 6 km/h) kombinasyonu için elde edilmiştir. Çalışmada incelenen faktörlerin etkileri birbirlerinden bağımsız olarak değerlendirildiğinde, yakıt ve zaman tasarrufları açısından en iyi sonuçlar ek lastik tekerlek uygulamalarında elde edilmiştir. Bu nedenle, ek lastik uygulamasının oluşturduğu ek maliyetlerin diagonal lastik yerine radyal lastik kullanımı ile oluşan ek maliyetlere kıyasla daha fazla olmasına rağmen, geri kazanımlarının daha kısa sürelerde gerçekleştiği saptanmıştır.
English In this study, the effects of radial-ply, diagonal-ply tires and singles-duals applications on the rear axle on tractor’s performance were examined and evaluated by experimental data. The experiments were conducted on two field types, namely clay, sandy-loam, covered with stubble and concrete surface. In the field experiments, effects of three factors (Gear levels, bias-radial ply tire and singles-duals tire arrangements on the rear axle) on the specific fuel consumption, overall efficiency and slip were examined, while in the concrete experiments, effects of these factors on max drawbar pull max tractive power, specific fuel consumption and overall efficiency at 15 percent slip were examined. The tractor (New Holland 80-66 FWA), which was used on experiments, was loaded with a three-furrow half-turn plough in the field experiments. For loading of tractor on concrete surface, the test vehicle was used. Variance analysis and Duncan tests were performed and evaluated to determine statistical importance of effects on performance of the factors and their interactions. Besides, the payback periods, those are an expression of whether the advantages of best applications in terms of tractor’s performance will offset the additions in cost, were determined for different annual hours of tractor use. In summary, the best results in this study were obtained in the interaction of radial-dualshighest ground speed (approximately 6 km/h) chosen in study on the wheat stubble and concrete surfaces. The best results in terms of fuel and time savings were obtained in duals applications. Therefore, although the additional costs of duals were more than those of radial-ply tire use instead of bias-ply tire, it was found that the payback periods for duals arrangements were shorter than those of radial-ply use
German In dieser Studie wurden die Auswirkungen der Radial-einschichtig, Diagonal-Ply Reifen und Einzel-Wandler-Anwendungen an der Hinterachse auf Traktor, Leistung geprüft und von experimentellen Daten ausgewertet. Die Experimente wurden durchgeführt, auf zwei Feldtypen, nämlich Clay, Sandy-Lehm, mit Stoppeln und Beton-Oberfläche bedeckt. Im Bereich Experimente, Auswirkungen von drei Faktoren (Gear Level, Bias-Radial-Ply Reifen und Einzel-Wandler Reifen Vorkehrungen an der Hinterachse) auf den spezifischen Kraftstoffverbrauch, Gesamtwirkungsgrad und Slip wurden untersucht, während in den konkreten Experimenten Auswirkungen dieser Faktoren auf max Deichsel Max. Zugleistung, spezifischer Kraftstoffverbrauch ziehen und insgesamt die Effizienz bei 15 Prozent Schlupf untersucht wurden. Der Traktor (New Holland 80-66 FWA), die auf Experimenten benutzt wurde, wurde mit ein drei-Furche halbe Umdrehung Pflug in die Feldexperimente geladen. Für das Laden von Traktor auf der Betonoberfläche, wurde das Prüffahrzeug verwendet. Abweichungsanalyse und Duncan Tests wurden durchgeführt und ausgewertet, um die statistische Bedeutung der Auswirkungen auf die Leistung der Faktoren und deren Wechselwirkungen zu bestimmen. Außerdem die Payback-Zeiträume, die sind Ausdruck, ob die Vorteile der besten Anwendungen Traktor, leistungsmäßig die Ergänzungen Kosten kompensiert werden, waren entschlossen für verschiedene jährliche Betriebsstunden Traktor. Zusammenfassend lässt sich sagen wurden die besten Ergebnisse in dieser Studie in der Interaktion von Radial-Dualshighest Geschwindigkeit über Grund (ca. 6 km/h) gewählt in Studie über den Weizen Stoppel und Beton-Oberflächen erzielt. Die besten Ergebnisse in Bezug auf Treibstoff und Zeit sparen wurden im dualen Anwendungen erzielt. Daher, obwohl die Mehrkosten des dualen mehr als die der Radial-Ply Reifen verwenden anstelle von Bias – Ply Reifen waren, ergab, dass die Payback-Fristen für den dualen Regelungen kürzer als die der Radial-Schicht-Einsatz waren


Keywords : Turkish Lastik tekerlek düzenlemeleri
English Tire configuration
German Reifen-Konfiguration
Turkish radyal ve diagonal lastik
English Radial and bias-ply tires
German Radial und Bias – Ply Reifen
Turkish Traktör verimi
English tractor performance
German Traktor-Leistung


Coverage : World


Structure : Atomic


Aggregation Level : Level 2


Version : Turkish Adana, 2005


Status : Final


Contribute : Role : Author
Date : 2005-06-22
name : Sarp Korkut Sümer
e-mail :
organization : Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Makinaları Anabilim Dalı, 01330 Adana, Turkey




Identifier : Catalog : URI
Entry : http://traglor.cu.edu.tr/common/object_xml.aspx?id=1482


Contribute : Role : Undefined
Date : 2013-09-04
name :
e-mail :
organization :


Metadata Schema : TrAgLor LOM AP


Language : Turkish Turkish
Format : Text


Requirements : Operating System: Multios
Min ver :
Max ver :
Browser: Any
Min ver :
Max ver :


Installation Remarks :


Other Platform Requirements :


Duration : Year : 0 Month : 0 Day : 0 Hour : 0 Minutes : 0


Size : 6493002 bytes


Location : http://traglor.cu.edu.tr/objects/objectFile/ZWqKyxYv-492013-34.pdf


Interactivity Type : Expositive


Learning Resource Type : Thesis


Interactivity Level : Low


Semantic Density : High


Intended End User Role : Learner


Context : University Second Cycle


Typical Age Range : English 18U


Difficulty Level : Difficult


Duration : Year : 0 Month : 0 Day : 0 Hour : 0 Minutes : 0


Description :


Cost : No


Copyright and Other Restrictions : Yes


Description : This resource is licensed under the license(CC-BY-NC-ND) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported


Kind : IsVersionOf


Resource : Catalog : URI
Entry : http://library.cu.edu.tr/tezler/5432.pdf


Description : Turkish Çukurova Üniversitesi Kütüphanesi Tez Koleksiyonu, 01330 Adana
English Çukurova University Library, Thesis Collection. 01330 Adana, Turkey


Entity : name :
e-mail :
organization :


Date :


Description :


Purpose : Discipline


Source : English AGRICOLA


Entry : Technology


Description :


Keywords : Turkish tarım traktörleri
English agricultural tractors