TrAgLor - Turkish Agricultural Learning Objects Repository

Object Details

Consumption Food Products Ready To Consumer Preferences Of The Effective Factors: Adana Province Case Study

Identifier : Catalog : URI
Entry : http://traglor.cu.edu.tr/objects/objectFile/OMbNGeh7-592013-22.pdf


Title : Turkish Tüketicilerin Tüketime Hazır Gıda Ürünleri Tercihinde Etkili Faktörler: Adana İli Örneği
English Consumption Food Products Ready To Consumer Preferences Of The Effective Factors: Adana Province Case Study
German Konsum Lebensmittel bereit, Verbraucherpräferenzen wirksame Faktoren: Provinz Adana-Fallstudie


Language : Turkish Turkish



Descriptions : Turkish Bu çalışmada, Adana ilinde ailelerin gıda tüketim yapısı içinde üç hazır gıda grubunun tüketim alışkanlığının araştırılması hedeflenmiştir. Çalışmada hazır gıda tüketen ailelerin ne sıklıkta, ne zaman tüketim yaptıkları, ne tür gıdaları nerelerde tükettikleri ve tüketim kararında etkili kişinin kim olduğu araştırılmıştır. Çalışmanın amacı Adana içi kentsel alanda hazır gıda tüketen bireylerin üç hazır gıda grubunu tercih etme nedenlerini incelemektir. Bu üç grup; marketlerden alınan tüketime hazır gıda, dışarıdan sipariş edilerek tüketilen hazır gıda ve ev dışı tüketilen hazır gıdalardan oluşmaktadır. Bu amaçla Adana İlinin kent merkezinde değişik gelir gruplarında bulunan 259 aileye anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda I. Gelir grubunda marketten hazır gıda alma oranı % 11 olup, II. Gelir grubunda marketten hazır gıda alım oranı % 19, III. Gelir grubunda marketten hazır gıda alım oranı % 16’dır. Dışarıdan sipariş ile hazır gıda alanların gelir gruplarına göre oranı I. Gelir grubunda % 16, II. Gelir grubunda % 29, III. Gelir grubunda % 24’tür. Ev dışı hazır gıda tüketiminin gelir gruplarına göre oranı I. Gelir grubunda % 18, II. Gelir grubunda % 35, III. Gelir grubunda % 27 olarak tespit edilmiştir. Tüketimi etkileyen sosyo-ekonomik faktörler ailenin geliri, annenin statüsü, annenin eğitim seviyesi şeklindedir. Satın alma nedenlerinin çoğunluğunu zaman tasarrufu, hazırlama kolaylığı, çeşitlilik ve ayrıca ev dışı tüketim için sosyalleşmek olduğu belirlenmiştir.
English In this study, food consumption of families in the province of Adana in three stock structure of food consumption habits and preferences of the group aimed to investigate the cause. Study prepared foods consumed by families, how often and when they consume, what types of foods they consume, and consumption decisions of where people who have been found effective in. With these three, taken from the market is ready for consumption in food, prepared foods consumed outside the order and consists of prepared foods consumed outside the home. In the center of the city of Adana for this purpose in different income groups, the questionnaire was administered to 259 families. As a result I. Income from the stock market and 11% of food import II. Income from the stock market in 19% of food intake, III. Income from the stock market is 16% of food intake. Ready to order food from the outside according to the ratio of the income group I. 16% income group, II. 29% income group, III. Income group is 24%. Consumption of food prepared outside the home according to the ratio of the income group I. 18% income group, II. 35% income group, III. Income group were found to be 27%. Socio-economic factors that affect consumption of the family income, maternal status, mother's education level in the form. Why buy the majority of the time savings, ease of preparation, variety, and also for consumption outside the home was determined to socialize.
German Nahrungsaufnahme der Familien in der Provinz Adana in drei Lager Struktur der Lebensmittel Konsumgewohnheiten und Vorlieben der Gruppe soll in dieser Studie die Ursache untersuchen. Studie zubereitete Lebensmittel verzehrt von Familien, wie oft und wann sie konsumieren, welche Arten von Lebensmitteln, die sie verbrauchen, und Verbrauch Entscheidungen wo Menschen, die nachweislich wirksam. Diese drei, entnommen der Markt ist bereit für den Verbrauch in Essen, Lebensmittel, die außerhalb der Rechtsordnung und besteht aus zubereitete Lebensmittel verzehrt außerhalb des Hauses. In der Mitte von der Stadt Adana in verschiedenen Einkommensklassen zu diesem Zweck wurde der Fragebogen 259 Familien verabreicht. Infolgedessen I. Erträge aus dem Aktienmarkt und 11 % der Lebensmittel importiert werden II. Erträge aus dem Aktienmarkt bei 19 % der Nahrungsaufnahme, III. Von der Börse beträgt 16 % der Nahrungsaufnahme. Bereit zum Essen bestellen von außen nach dem Verhältnis der Gruppe I. 16 % Einkommen Einkommensgruppe, II. 29 % Einkommensgruppe, III. Einkommensgruppe ist 24 %. Verzehr von Lebensmitteln, die außerhalb des Hauses nach dem Verhältnis der Gruppe I. 18 % Einkommen Einkommensgruppe, II vorbereitet. 35 % Einkommensgruppe, III. Einkommensgruppe fanden sich 27 % sein. Sozio-ökonomische Faktoren, die Verbrauch der Einkommen der Familie, mütterlicherseits Status, Mutter/Grad der Ausbildung in Form beeinflussen. Warum kaufen die meisten die Zeitersparnis, einfache Zubereitung, Vielfalt, und auch für den Verzehr außerhalb des Hauses wurde festgestellt, um Kontakte zu knüpfen.


Keywords : Turkish Hazır Gıda Tüketimi
English Fast Food Consumption
German Fast-Food-Konsum
Turkish Sosyo-ekonomik Faktörler
English Socio-economic Factors
German sozio-ökonomischen Faktoren
Turkish Ev Dışı Gıda Tüketimi
English Household Food Consumption
German Haushalt Lebensmittelkonsum


Coverage : Turkey


Structure : Atomic


Aggregation Level : Level 2


Version : Turkish Adana, 2010


Status : Final


Contribute : Role : Author
Date : 2010-04-16
name : Melisa Sağlıker
e-mail :
organization : Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, 01330 Adana, Turkey




Identifier : Catalog : URI
Entry : http://traglor.cu.edu.tr/common/object_xml.aspx?id=1513


Contribute : Role : Undefined
Date : 2013-09-05
name :
e-mail :
organization :


Metadata Schema : TrAgLor LOM AP


Language : Turkish Turkish
Format : Text


Requirements : Operating System: Multios
Min ver :
Max ver :


Installation Remarks :


Other Platform Requirements :


Duration : Year : 0 Month : 0 Day : 0 Hour : 0 Minutes : 0


Size : 363140 bytes


Location : http://traglor.cu.edu.tr/objects/objectFile/OMbNGeh7-592013-22.pdf


Interactivity Type : Expositive


Learning Resource Type : Thesis


Interactivity Level : Low


Semantic Density : Medium


Intended End User Role : Learner


Context : University First Cycle


Typical Age Range : English 18U


Difficulty Level : Medium


Duration : Year : 0 Month : 0 Day : 0 Hour : 0 Minutes : 0


Description :


Cost : No


Copyright and Other Restrictions : Yes


Description : This resource is licensed under the license(CC-BY-NC-ND) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported


Kind : IsVersionOf


Resource : Catalog : URI
Entry : http://library.cu.edu.tr/tezler/7856.pdf


Description : Turkish Çukurova Üniversitesi Kütüphanesi Tez Koleksiyonu, 01330 Adana
English Çukurova University Library, Thesis Collection. 01330 Adana, Turkey


Entity : name :
e-mail :
organization :


Date :


Description :


Purpose : Discipline


Source : English AGRICOLA


Entry : Consumer Economics


Description :


Keywords : Turkish hazır gıda
English fast food